Tervetuloa ProPlutoon. Welcome to visit ProPluto.

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Webmastereiden metsä





















Kostea syksyinen yö, kirkas aamuaurinko ja kuulas, hämähäkkien verkostoksi muuttunut metsä. Miten tuosta hyönteisparka pääsee läpi ?




































Löydätkö vaanivan hämähäkin - webmasterin ?






































torstai 11. syyskuuta 2014

Valokuvatorstai: pyöreä






































Teemana "pyöreä". Loppukesällä ampiaisyhdyskunta on suurimmillaan, jopa satojen yksilöiden suuruinen. Se on kesäpesä ja toukkien kasvattamo. Siellä ei talvehdita eikä sinne kerätä ravintoa mehiläisten tapaan. Pesät saattavat olla hyvinkin suuria, kuten tämä erämaajoen törmällä oleva.


maanantai 8. syyskuuta 2014

Kärpässieni, "Ole varuillas, ihminen!"


                                                  Oli viereen kirkkotieni
                                                  soma, korea kärpässien
                                                  tänä aamuna työntynyt.
                                                  Sen punainenlakki loisti
                                                  ja sen pienet pilkut toisti
                                                  koko metsän hymyilyt.

                                                  Kun sille päälle satun,
                                                  otan päästäni lierihatun
                                                  myös edessä pienien.
                                                  Minä kumarsin kohteliaasti.
                                                  Näes, kuulin kun sieni haasti
                                                  näin kielellä sienien:

                                              "Hei, huomenta, tatti musta!
                                              Ihan tunnen liikutusta,
                                              kun sinua katselen.
                                              Elo alla taivaan sinen
                                              on kaunis ja myrkyllinen.
                                              Ole varuillas, ihiminen!"

                                                                                                                Jaakko Haavio, 1947






sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Kylläisenä väreistä - viikonloppu erämaassa




















Kesää muistuttava, syksyinen sää helli retkeilyviikonloppuamme Ilomantsin erämaassa. Luonnon väritys muuttuu hiljalleen syksyiseksi, ilmatila on ötökkävapaa ja metsässä on raikas hengittää.

Muutamia kuvia kauniista eräluonnosta:























































































































































Majavakin kävi ihmettelemässä kulkuamme.


Venevainaa keskellä-ei-mitään-urbaania sulautuu maastoon hienosti. No, rautanaulat jää ihmeteltäväksi tulevaisuuden arkeologeille. 

Samoissa maisemissa käytiin kesäkuussakin.





Valokuvatorstai: vilja




















                                              Ruislinnun laulu korvissani,
                                              tähkäpäiden päällä täysi kuu;
                                              kesä-yön on onni omanani,
                                              kaskisavuun laaksot verhouu.
                                                                                                                          Eino Leino

Postasin tämän kuvan jo heinäkuussa, mutta nyt kun sattui valokuvatorstain teema kohdalle, niin tässä vielä uudelleen.