Tekstejä ja valokuvia pääasiassa luonnosta ja luonnonilmiöistä, maisemista ja matkailusta. Historian pohtiminen ja viisastelu kuuluu myös skooppiin.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste runo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste runo. Näytä kaikki tekstit
sunnuntai 12. huhtikuuta 2015
maanantai 6. lokakuuta 2014
Syyspihlajan latvuksessa
Punertaa marjat pihlajain
kuin verta niillä ois.
On kurkiaurat lentäneet
jo yli pääni pois.
"Syyspihlajan alla" on melankoliaa täynnä. Punaisia marjoja pullistelevat pihlajat puolestaan räiskyvät syksyn kirkkautta ja kutsuvat lintuja juovuttavalle eineelle. Melankolia on kaukana kun sadat räkätti-, punakylki- ja mustarastaat sekä kottaraiset häärivät suurten pihlajien latvuksissa ahmien makoisia, ensipakkasen puraisemia marjoja. Osa siipiveikoista siirtyy välillä heilumaan naapurimännyn oksille päätään selvittämään.
Tykkää näistä ihminenkin. Hienoarominen pihlajanmarjahyytelö syntyy pakkasen puraisemista kypsistä marjoista, vedestä, sokerista ja konjakista. Hieman keittelyä ja tuunausta. Sitten purkitus ja kylmään. Maistuu aivan erinomaiselta liharuokien kanssa. Joulukinkun kera nautittuna se muistuttaa syksyn kirpeistä, kuulaista päivistä ja värikkäästä ruskasta.
Mukaansa ei mua ottaneet
ne maihin kaukaisiin,
saa siivettömät tyytyä
maan kylmän kahleisiin.
Alati harvinaistuva kottarainen on miellyttävä bongaus syyspihlajasta.
Sanat Arvo Koskimaan laulusta "Syyspihlajan alla"
maanantai 22. syyskuuta 2014
Syksyn väritankkaus
Keltaisesta tiedä mä en,
oranssiin suhtaudun empien,
mutta ruskanpuna täällä
on kuin oisi ilo päällä
Uppo-Nalle
maanantai 8. syyskuuta 2014
Kärpässieni, "Ole varuillas, ihminen!"
Oli viereen kirkkotieni
soma, korea kärpässien
tänä aamuna työntynyt.
Sen punainenlakki loisti
ja sen pienet pilkut toisti
koko metsän hymyilyt.
Kun sille päälle satun,
otan päästäni lierihatun
myös edessä pienien.
Minä kumarsin kohteliaasti.
Näes, kuulin kun sieni haasti
näin kielellä sienien:
"Hei, huomenta, tatti musta!
Ihan tunnen liikutusta,
kun sinua katselen.
Elo alla taivaan sinen
on kaunis ja myrkyllinen.
Ole varuillas, ihiminen!"
Jaakko Haavio, 1947
keskiviikko 30. heinäkuuta 2014
Peltolakeus helteellä
Pitkä hellejakso menossa. Kuumia kelejä on riittänyt jo toista viikkoa. Päivälämpötilat ovat pohjanmaalla olleet 25-31 astetta. Pimentyvä yö, kirkas auringonlasku, helteinen päivä ja kylmenevä ilma luovat hienon yömaiseman peltolakeuksille. Kun taustalla vielä narisee ruisrääkkä, on mielenkin maisema kuin suoraan Eino Leinon Nocturnesta:
Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesä-yön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
Sitten, kesken kuuman ja kirkkaan hellepäivän pilvet alkavat kokoontua, keräytyä, tummua, liittyä ja ärhäköityä ukkosen käyttöön. Alasinpilvestä rintama järjestäytyy. Rankkasateen ja myskytuulen siivittämään valoshowhin se sitten päättyi.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


